Kupujete vozidlo ? Nové
registrácia vozidiel a ako na to v roku 2025
Pretože sa nám končí zimné obdobie a podľa štatistík sa
zvyšuje aj predaj nových a aj jazdených vozidiel, často okrem otázok na
poistenie dostávame aj otázky týkajúce sa prihlasovanie vozidiel.
Všetci vedia, že pri prihlásení je potrebné mať uzatvorené
PZP, ale mnohí sa pýtajú aj na postup a hlavne poplatky spojené s prihlásením
vozidiel. Rozhodli sme sa priniesť informácie pre všetkých motoristov, aby
vedeli ako postupovať a čo čaká ich peňaženky pri prihlásení svojich
vozidiel.
Od 1. júla 2023 nadobudla účinnosť nová legislatíva: prijatý
zákon č. 109/2023 novelizuje zákon č. 145/1995 Z. z., ktorým sa mení výška
správnych poplatkov za registráciu motorových vozidiel na Slovensku. Znamená to
významné zmeny v systéme poplatkov, podľa ktorých bude štát pri registrácii
vozidla prihliadať aj na jeho environmentálny aspekt. Ako sa poplatky menia,
ako ich vyrátať a na čo si dať pozor, vám priblížime v nasledujúcom článku.
Cieľom novely je najmä dôraz na ekologickejšie formy
dopravy, takže čerství majitelia hybridov a elektromobilov majú poplatky
nižšie. Naopak, registrácia sa predraží majiteľom starších vozidiel na benzín
či naftu. Znížil sa tiež koeficient pre vozidlá s vyšším výkonom motora.
Čo sa zmenilo v poslednom období ?
Do 30. júna 2023
Ešte nedávno boli platné dve tabuľky pre výpočet poplatku za
registrovanie vozidiel. Jedna určovala sadzby podľa výkonu motora vozidla v kilowattoch
a druhá definovala koeficient podľa veku vozidla od 1,00 v čase prvej evidencie
až po 0,06 vo veku 16 rokov a viac od prvej evidencie. Výsledná suma bola
násobkom hodnoty prvej tabuľky s hodnotou druhej tabuľky. Poplatok tak mali
majitelia starších vozidiel nižší, pričom úplne základná sadzba správneho
poplatku bola 33 eur. Toľko si zaplatili napríklad majitelia elektromobilov.
Od 1. júla 2023
Od júla 2023 funguje prakticky opačný princíp : nová úprava
poplatkov je zameraná environmentálne a na podporu ekologickejších foriem
dopravy.
Výška registračného poplatku závisí od emisného štandardu
vozidla. Vozidlá s nižšími emisiami oxidu uhličitého a ďalších
znečisťujúcich látok budú mať nižší registračný poplatok, zatiaľ čo vozidlá
s vyššími emisiami – spravidla teda staršie autá na benzínový a naftový pohon –
budú mať poplatok vyšší. Nová legislatíva podporuje používanie
alternatívnych palív, ako napríklad elektrina
alebo vodík, prípadne iné. Takto sa usiluje podporiť držiteľov ekologickejších
áut a ich motiváciu k výmene starších a menej efektívnych vozidiel za
novšie a čistejšie možnosti.
Popritom sa znížili sadzby u vozidiel s vyšším výkonom
motora na ktoré sa predtým š vzťahovali až priveľmi vysoké poplatky. V súčasnosti
je už najvyššia sadzba pre vozidlá nad 210 kW (asi 286 koní) tisíc eur.
Aké registračné poplatky za auto môžete očakávať ?
celkovú výšku poplatku si môžete jednoducho pozrieť v tabuľke zverejnenej na stránke Ministerstva vnútra Slovenskej republiky :
https://www.minv.sk/?nove_spravne_poplatky
*) Ekologický koeficient vozidla uvedie systém evidencia vozidiel automatizovane, ak je na konkrétnom vozidle evidovaná emisná trieda vozidla. Ak takáto emisná trieda nie je evidovaná, systém evidencia vozidiel uvedie ekologický koeficient vozidla automatizovane podľa dátumu prvej evidencie vozidla.
Znamená to, že
správny poplatok sa nebude znižovať so zvyšujúcim sa vekom vozidla, ale vždy
bude rovnaký v závislosti od výkonu motora a ekologického koeficientu
vozidla. V spolupráci so Slovenskou poštou a Ministerstvom financií
SR boli k novým platbám pripravené nové kódy služieb, ktoré budú používané
v platobných kioskoch na dopravných inšpektorátoch.
Poplatky
za ELEKTROMOBILY
Zápis držiteľa
motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil)
do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch
vrátane vydania týchto dokladov zostáva v sume 33 eur.
Poplatky
za HYBRIDY a za vodíkové vozidlá
Ďalšou
výraznou zmenou je, že pre vozidlo s druhom paliva: vodík alebo vozidlo
s kombináciou akékoľvek palivo + PHEV (Plug -In hybrid) bude poplatok
vypočítaný vo výške 20 % základnej sumy určenej v tabuľke č. 1.
Tiež to
znamená, že od 1.7.2023 už nebude zľava z výšky správneho poplatku pre iné
hybridné vozidlá s inou kombináciou palív ako podľa predchádzajúcej vety,
a ani pre vozidlá s pohonom LPG, CNG alebo tzv. mild hybridy.
Poplatky
za zápis držiteľa vozila ŤZP
Poplatok za
zápis držiteľa motorového vozidla sa zníži o 50 % pri zápise držiteľa
motorového vozidla, ktorým je držiteľ preukazu fyzickej osoby s ťažkým
zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným
postihnutím so sprievodcom alebo ak ide o motorové vozidlo upravené na
vedenie fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a nebol na kúpu
motorového vozidla kategórie M1 a N1 poskytnutý príspevok podľa zákona č.
447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného
postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov. Minimálna výška správneho poplatku za zápis držiteľa ŤZP bez
poskytnutia peňažného príspevku je v sume 16,50 - eur.
Poplatky
za zápis držiteľa tzv. rodinného vozidla
Poplatok za
zápis držiteľa motorového vozidla sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur, pri
zápise držiteľa motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na
sedenie s výkonom motora do 110 kW vrátane, ak ide o zápis držiteľa,
ktorým je osoba podľa osobitného predpisu uplatňujúca si nárok na prídavok na
dieťa najmenej na štyri deti najneskôr do dovŕšenia 19 rokov veku.
Dajme si príklad: Majiteľ si kúpil 7-ročnú Škodu Kodiaq s
dvojlitrovým benzínovým motorom (196 kW). Koeficient pre vozidlá vyrobené v
roku 2017 je 0,45 a poplatok za vozidlo s takýmto výkonom je 700 eur.
Po vynásobení vyjde výsledná suma registračného poplatku 315 eur.
Ak máte viac záujem o výkonné vozidlá, zmena sadzobníka je
pre Vás iste výhodná. A naopak, jazdené vozidlá s benzínovým alebo naftovým agregátom
majú registračný poplatok vyšší a to v závislosti od veku a výkonu motora.
Je dôležité brať ohľad na to, aké ďalšie vyžaduje
registrácia vozidla poplatky: ak už kupujete nové, alebo jazdené vozidlo,
potrebujete povinné zmluvné poistenie. Aj jeho výšku určujú poisťovne
podľa výkonu motora, veku vozidla a tiež jeho značky a ďalších kritérií.
Do výpočtu vstupujú aj ďalšie dôležité faktory: vek vodiča a jeho vodičská minulosť
– a to či spôsobil v minulosti nejaké poistné udalosti, ako napríklad
nehody alebo iné zavinené škody. Niektoré poisťovne poskytujú zľavy a vernostné
akcie, čím sa dá na PZP ušetriť. Výšku poistenia si môžete jednoducho vyrátať
na našich stránkach kalkulačky PZP online, rýchlo a jednoducho. www.mojepzp.sk
Vaše mojepzp.sk